5900 Ft | ||
5400 Ft | ||
4800 Ft |
Online jegyvásárlás:
2024. január 12. péntek 19:00
GÖTTINGER PÁL
A NULLADIK PERC
Ősbemutató
Egy új korszak hajnala két részben
Játszódik Párizsban, az 1900-as világkiállítás idején, áprilisban
„Most meg még majd maguk akarják nekem elmagyarázni, hogy mi a szerelem, nézzenek oda. Én azt itt mindenkinél jobban tudom. Amikor az a mogorva uszályos megjelent a rakparton azzal a kicsike feleségével, azonnal mondtam is a kikötő népének, rakodóknak, orgazdáknak, gyilkosoknak, veteránoknak, képzőművészeknek, hogy ez a nyomorult kis gerlepár a védelmem alatt áll, én az ő boldogságukat nem hagyom, mert itt magas színvonalú szerelemről van szó, és én azonnal felismerem az ilyet, mert jegyszedő voltam az operában, és ki vagyok képezve. Sajnálom, hogy végül vérontás lett belőle, ráadásul itt ez a világkiállítás is, nyakunkon a 20. század, és azt sem kéne félvállról venni, meg nekem még fel is kéne mosnom, húslevesem is oda van téve, szóval végeztünk itt, vitéz urak?”
(Pötyi néni rendőrségi vallomásának részlete, Párizs, 1900. április)
AZ ELŐADÁS HOSSZA: 2 ÓRA 20 PERC (KÉT RÉSZBEN)
A darabról írták:
Az orlai produkció neve összeforrt a kortárs drámákkal, ezért tűnt úgy, hogy 19-re lapot húznak egy olyan darabbal, amely kortárs, sőt ősbemutató, de egy klasszikus, a 19–20. század hajnalán játszódó kosztümös történet. Minden kétségen felül mondhatjuk: bejött nekik a kockázatos lépés, hiszen a nulladik perc, az 1900-as párizsi világkiállítás idején játszódó göttinger pál-darab (amit maga a szerző állított színpadra) pontosan megragadja azt a jövőbe vetett hitet, amire manapság oly nagy szükségünk van.
Ez az időpillanat ugyanis egyszerre a vég és a kezdet. Mindenki maga mögött akarja hagyni a háborúk borzalmait, a nélkülözést, és derűs, feltétel nélküli optimizmussal szemléli a változó, ám békés világot, benne az új találmányokat a mozgójárdától a hangosfilmig. A darab célja azonban egyáltalán nem a történelmi ismeretterjesztés, fókuszában egy örök, kortalan és általános, teljességgel magánéleti kérdés vizsgálata áll. Göttingert az érdekli, lehetséges-e az újrakezdés egy fájdalommal és csalódással terhelt kapcsolatban, és azt mutatja meg, hogyan találhat vissza egy, a világ által össze nem illőnek gondolt, ám egymáshoz őszintén és mélyen kapcsolódó házaspár, amelynek tagjai a közösen átélt traumák miatt távolodtak el egymástól. És teszi mindezt úgy, hogy miközben nem spórol a fájdalmas ráismerésekkel, mégis megtalálja a humornak azt az arányát, amellyel szelídíti, bizakodóra árnyalja hőseink jövőképét.
Aki megnézi A nulladik percet – Puccini Köpenyének friss és egyéni hangú parafrázisát –, amellett, hogy két órára kiszakad a jelenből, a manapság oly ritkán tapasztalható szeretet- és örömteli együttjátszásnak is tanúja lehet. Madame Pie szerepében Udvaros Dorottya sugárzik: tökéletesen átadja a sokat tapasztalt asszony bölcsességét, higgadtságát és optimizmusát, miközben sejteti, a derűhöz személyes tragédiákon át vezetett az út. Nagyot játszik a nemrégiben Junior Prima díjat kapott László Lili a női főszerepben, aki eddig nem jegyezte meg a fiatal színésznő nevét, ez után az érett és érzékeny alakítás után biztosan megjegyzi. Grisnik Petra, Pataki Ferenc, Rohonyi Barnabás, Ficzere Béla játéka szintén pontos és magas színvonalú. Színes, és ami a legfontosabb: hús-vér karaktereket mutatnak be. Küzdelmes sorsokat látunk, de az a naiv lelkesedés, ami mindannyiukat jellemzi, nekünk is erőt adhat.